فایل جدول عناوین دروس و زمان آموزش دوره متوسطه دوم شاخه نظری- رشته معارف اسلامی توسط motavasete2.blog.ir برای دانلود آماده شده است برای دانلود کردن فایل روی "ادامه..." کلیک کنید.
حجتالاسلام والمسلمین دکتر محی الدین بهرام محمدیان در گفتگوی اختصاصی با خبر نگار شبکه خبر، اظهار کرد: در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری از نخستین سالی که معظم له بر ضرورت توجه به مسائل اقتصادی تاکید فرمودند، در دستورکار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت که یکی از ساحت های تربیتی، ساحت تربیت اقتصادی نام دارد. در این رابطه مفاهیم اقتصادی در دوره ابتدایی به صورت تلفیقی و در دوره متوسطه به صورت کتابی مستقل تحت عنوان کاروفناوری تدریس می شود.
وی با اشاره به پیشنهادات متنوع دستگاه ها و موسسات مبنی بر وارد کردن موضوعات مورد نظر خود به کتاب درسی تاکید کرد: کتاب درسی سند پایه علمی و دانش یک کشور محسوب می شود نه تابلوی اعلانات و یا صفحه نیازمندی های روزنامه نیست که بتوان هرمطلبی را در آن وارد کرد.
حجت الاسلام والمسلمین محمدیان افزود: «انسان و محیط زیست»، «تفکر و سواد رسانهای»، «سلامت و بهداشت» و «کار و فناوری» چهار عنوان جدید وارد شده به دوره دوم متوسطه خواهد بود.
به نظر شما این کتاب ها لازم هستند؟؟
حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدیان گفت: در نیمه اول سال تقریباً همت ما بر این بود که تولید محتوای پایه پنجم و پایه نهم را به اتمام برسانیم و سال تحصیلی 95ـ94 را با آرامش خاطر شروع کنیم و موفق شدیم کتابهای سال 95ـ94 همچنان که وعده کرده بودیم در 15 شهریور توزیع کنیم.
وی به تهیه بسته آموزشی اشاره کرد و گفت: چند سالی است که بسته آموزشی را شروع کردیم و امسال با غنای بیشتر مجموعه «بر فراز آسمان» را تولید کردیم؛ ضمن اینکه پیشبینی کردیم مجلات رشد ویژه معلمان تولید شود که انجام شد.
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان اضافه کرد: آموزش ضمن خدمت معلمان هم تقریباً طبق برنامه انجام شد و معلمان توانستند آموزشهای لازم را ببینند البته در گذشته اینچنین نبود؛ همچنین در برنامه پیشبینی کرده بودیم کتابهای درسی را قبل از اینکه سال تحصیلی شروع شود در دسترس معلمان قرار دهیم تا با آرامش لازم به کلاس درس بروند.
وی اظهار داشت: در نیمه اول سال باید خودمان را برای نیمه دوم آماده میکردیم و بر این اساس اهداف دورههای آموزشی بر اساس برنامه درسی ملی و همچنین پیشنهادات لازم را برای تغییر ساختار دوره دوم متوسطه آماده کردیم، البته این قسمت از فعالیتها، خوب و در عین حال سخت بود زیرا توافق لازم را باید به عمل میآوردیم و مبتنی بر پژوهشهای انجام شده این کار را انجام میدادیم.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برخی از پیشنهادهای ما مورد حمایت قرار نگرفت به جهت اینکه اعلام میشد که شاید قابلیت اجرا در سال تحصیلی آینده را نداشته باشد و فضا، تجهیزات و امکانات فراهم نشود فلذا ناگزیر بودیم این بخش را به صورت دو فصل انجام دهیم یعنی در نیمه اول سال موفق شدیم که عناوین دروس را بنویسیم.
وی افزود: توانستیم رشتهها و شاخههای تحصیلی را تثبیت کنیم که شامل شاخه فنی و حرفهای، کاردانش و نظری شد و شاخه نظری هم شامل علوم انسانی، معارف اسلامی، علوم تجربی و ریاضی ـ فیزیک است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی اظهارکرد: همانگونه که تولید محتوای پایه پنجم و پایه نهم را بموقع به اتمام رساندیم، تلاش می کنیم سال تحصیلی 96 ـ 95 نیز کتاب ها در نیمه دوم شهریور توزیع شود.
به نظر شما نیمه دوم شهریور کمی دیر نیست؟؟
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان با بیان اینکه از برنامههای خوبی که توانستیم در شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب برسانیم،عناوین دروس تحولی است، گفت: این موضوع برای اولین بار در برنامه درسی ملی مورد تأکید قرار میگیرد که به نوعی هم به آموزشهای زندگی و شهروندی ، هم به بحث هویت اسلامی و انقلابی و سبک زندگی اسلامی مربوط میشود و هم ما را به توجه به پرتکلهای بینالمللی که امضا کردیم، نزدیک میکند مانند درس انسان و محیط زیست که بر اساس سیاستهای کلی مقام معظم رهبری و همچنین پرتکلی که ما در سطح بینالمللی در زمینه حفاظت محیط زیست امضا کردهایم، توجه دارد.
وی افزود: ما درس بهداشت و سلامت را برای دانشآموزان دوره دوم متوسطه پیشبینی کردیم که به بهداشت دوره جوانی مربوط میشود یعنی به مواردی که دانشآموزان ما در این سن با آن مواجه هستند، اشاره دارد و آموزشها و مهارتهای لازم را ارائه میدهد؛ همچنین درس تفکر و سواد رسانهای نیز جدید است چرا که همانطور که میدانید امروز رسانههای مختلف ظهور پیدا کردهاند و دانشآموزان عمدهترین کاربران و بهرهبرداران از رسانهها هستند و ما باید این رسانهها را با سبک زندگی خود تطبیق دهیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه یکی از بحثهایی که به عنوان درس جدید داشتیم، فناوریهای نو است، گفت: در اینجا به این فناوریهای جدید که در زندگی ما ظهور پیدا کردند مثل ریز فناوری و زیست فناوری توجه شده است که این در چشمانداز نقشه علمی کشور مطرح است که دانشآموزان باید با آن آشنا شوند؛ در حقیقت عناوین جدید، رویکرد تحولی یا برنامه درسی ملی را تعقیب میکند.
وی تصریح کرد: همچنین پیشبینی کردیم که 50 ساعت برنامه ویژه در اختیار مدرسه در طول سال باشد تا دانشآموزان در آنجا مهارتهای زندگی را بیاموزند و درسهایی که آموختند به صورت عملیاتی اجرا کنند.
نظر شما چیست؟؟
سید مصطفی آذرکیش اظهار داشت: در آستانه اولین سال که دانش آموزان پایه دهم به دوره متوسطه دوم می روند و دانش آموزان شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش به نظری هدایت می شوند، برنامه ویژه ای را در سطح کشور پیگیری می کنیم.
وی ادامه داد: توسعه فرهنگ کار و کارآفرینی بر اساس سند تحول بنیادین در سال 95 به طور جدی پیگیری خواهد شد. در این رابطه جلسات توجیهی مستمر برای ارکان مدرسه، اولیای دانش آموزان، مدیران و مشاوران حاضر در دوره متوسطه اول برگزار می شود.
مدیرکل دفتر کاردانش وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: باید هدایت تحصیلی و شغلی دانش آموزان صحیح تبیین شود تا با رشته های شاخه های دوره دوم متوسطه و رشته های دیگر تحصیلی آشنا شوند و به سمت انتخاب بهتر پیش روند.